Bericht 3

Lieve allemaal, ook namens Dennis bedankt voor jullie bemoedigende reakties, top!

Gezien de gebrekkige verbinding lukt het helaas nog niet om foto's te uploaden of te versturen, dus nog even geduld daarvoor..

HIerbij bericht 3, vandaag ontvangen. Heftig verhaal...

Het was vandaag weer vroeg dag..... 6 uur waren we weer aan de slag, het lijkt dat ik aan de wamte begin te wennen, ik blijf zweten maar niet zo als de eerste dagen. Vandaag een geul gegraven voor de fundering. Na de regen ligt er een dikke laag modder/klei in en het is zwaar om het eruit te krijgen. Na de lunch snel naar huis gebeld en de stemmen van thuis weer gehoord. Het was heerlijk om de stem van Finn weer te horen en dat hij zei dat hij me miste. Daarna snel een korte douche en klaargemaakt voor de voedselverdeling. We gaan in een grote bus en na een half uur rijden stoppen we bij 1 van de kampen langs de weg. Eerst gaan we in kleine groepen met een tolk door het kamp en praten met de mensen over wat ze hebben meegemaakt, erg indrukwekkende verhalen die alle verbeelding te boven gaan. Zo zie gezinnen van 8 die leven in een tent die niet groter is dan een tweepersoonsbed en zie je kinderen met blonde haren wat teken is van ondervoeding. Ook zie je kinderen met opgezwollen voeten waar vocht uitloopt dit is volgens de medici die waren schurft. Als je via de tolk aan ze vraagt wat ze er aan gaan doen is het antwoord dat ze hopen dat het overgaat. De meeste mensen in de tentenkampen vertellen ook dat ze geen idee hebben hoe hier uit moeten komen en dat ze zullen wachten tot er wat veranderd. Na de gesprekken met de mensen in de mens onterende tenten lopen we door op het terrein waar we voedsel gaan uitdelen. Dit zijn tassen met voedsel en kleren die op de compound al zijn in gepakt door de Amerikaanse collega's. Om het voedsel gestructureerd uit te delen zijn er dagen ervoor door de pastor kaartjes uitgedeeld aan de mensen die het voedsel het hardst nodig heeft. In mijn ogen is iedereen dat, maarja...

We maken met zijn allen een slang om de tassen met voedsel door te geven, maar dan gebeurd er wat je op je op tv ook zag, zodra de deuren van de vrachtwagen opengaan breekt er totale chaos uit en worden we bijna onder de voet gelopen door 400 uitgehongerde Haitianen, het systeem is er totaal uit en we moeten de deuren van de vrachtwagen sluiten om alles weer rustig te krijgen. Na een half uur van mensen van mensen in vakken de duwen/drijven, wat echt mensonterend is kunnen we als nog beginnen met het uitdelen van voedsel. Het blijft een gespannen situatie aangezien er meer mensen zijn dan voedselpakketten. Wat voor taferelen er dan vlak voor je ogen afspeeld is eigenlijk moeilijk te omschrijven. Oudere mensen worden ingezet om medelijden te kweken om zo toch een pakket te kunnen krijgen. De mix van hitte, reddeloze mensen die tegen elkaar staan aangedrukt en stank is heftig om mee te maken. Nadat de pakketten op zijn en mensen vechtend om pakketten weer enigzins afstand nemen van de truck gaan we verder met babyvoeding. Jonge moeders met kinderen komen aangerend om wat voeding te bemachtigen en zelfs baby's van enkele weken worden op de arm meegenomen de drukte in. Sommige kleine baby's gaan nadat de moeder voedsel heeft gekregen naar andere dames om zo weer in de rij te kunnen gaan staan voor nog een poging. Echt schokkend om te zien is dat volwassen mannen kort daarna met hun vingers potjes babyvoeding naar binnen werken en zelfs handen met droge poeder opeten om maar iets binnen te krijgen en dus de keuze maken dat hun baby's niks krijgen, het is lastig om hier machteloos naar te kijken.

De stemming in de bus terug was bedrukt en er ontstonden alweer de eerste ideeën om bij de volgende voedseldistributie het anders aan te pakken zodat de mensen geen ruimte krijgen om chaos te veroorzaken zodat het gemoedelijker kan verlopen. Bij terugkomst op de compound was er eten gemaakt van producten die in het voedselpakket zitten en was er krap aan eten gemaakt zodat we kunnen ervaren wat mensen hier elke dag meemaken. Met een knorrend maagje naar bed dus......

Babs en Frans

Indrukwekkend om zo met de verhalen en foto's met de neus op de keiharde werkelijkheid te worden gedrukt. Zo realiseer je meer dan eens dat alles maar betrekkelijk is en dat een dak boven je hoofd, regelmatig voedsel tot je nemen en genegenheid al genoeg is om een goed bestaan te hebben. Met jouw bijdrage en die van het hele team toon je dat hulp aan de getroffenen mensen ons allen weer een stuk dichter bij elkaar brengt en om zo weer te kunnen genieten van de simpele zaken. Klasse

Janine & George

Wat ontzettend heftig Dennis, dat zijn taferelen die voorgoed op je netvlies gebrand staan. Goed dat je dit doet, dit is weer een stapje in de richting van herstel. We leven en lezen met je mee, zet 'um op!!

Miranda(Ukkie)

Tjonge, ik ben er stil van....

Keep up the good work

Louise

De dames van Ukkie zijn lekker aan het werk, zoals je ziet ;-)

Jeetje, Dennis, heb met kippenvel je verhaal gelezen. Had die taferelen ook al es op tv gezien, maar dat dat nu nog steeds zo ernstig is, had ik niet verwacht. Wat zul je je inderdaad vaak machteloos voelen. Je wilt zoveel, maar je kunt maar een klein beetje ... Ga zo door, ben trots op je!

Paula

Jemig wat heftig om jouw verhaal te lezen en de foto's te zien... Ongelofelijk dat dit gebeurt op dezelfde aarde is als waar wij elke dag in luxe leven... En wat geweldig dat jij je steentje bijdraagt om deze mensen te helpen! Succes en sterkte!

jessica

wat een heftig verhaal zeg, maar je kunt je dit bijna niet voorstellen als je het niet zelf hebt gezien.
Wat moeten we toch blij zijn met wat we hier hebben. en dan klagen wij al over het weer:)

goed werk ga zo door!!!!!!!

groetjes jessica (ukkie)

tante ellie

een ervaring om nooit te vergeten wat zijn wij rijk ook al hebben we niets in de portemonee
alleen staan we daar niet bij stil het is zo gewoon allemaal .fijn dat er nog zulke geweldige mensen zijn als jullie.een warme omhelsing van je tante en ome aldo ook hij is trots op je dennis

Smithk950

Hello, i think that i saw you visited my site so i came to return the favor.I am trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!! ffbcakeecccdggdf

Pharmg954

Very nice site!